mercredi 22 juillet 2009

« Slat » Richarda Serry na La Défensie.

Richard Serra, 15 grudnia 2008
Foto : Ewa Izabela Nowak

Richard Serra, 15 grudnia 2008
Foto : Ewa Izabela Nowak

Richard Serra, Slat zainstalowana na La Défense
Foto : Ewa Izabela Nowak
Richard Serra, Slat.
Foto : Ewa Izabela Nowak

César Baldaccini, Kciuk, La Défense.
Foto : Ewa Izabela Nowak
Igor Mitoraj, Ikar, La Défense.
Foto : Ewa Izabela Nowak

W ubiegłym roku położona na przestrzeni 160 hektarów na zachód od Paryża dzielnica wieżowców La Défense « obchodziła » pięćdziesiąte urodziny. W tygodniu przyjmuje ona każdego rana 150 tysięcy osób przyjeżdżających do pracy w licznych biurach, instytucjach oraz w sieci komercyjno-usługowej (centrum handlowe La Défense skupia ponad dwieście butików), a wieczorami i w weekendy staje się « sypialnią » jedynie dwudziestu tysięcy osób. Specyfiką jej jest, że nie mają na nią prawa wstępu samochody. Przecinają ją 22 esplanady, na których zainstalowano prawie 60 monumentalnych rzeźb.
To właśnie na La Défensie znajduje się jedna z najsłynniejszych wersji Kciuka Césara. Tu też między innymi znalazły lokalizację dwie wersje Ikara autorstwa tak często kontestowanego przez współczesnych krytyków Igora Mitoraja. Ostatnio ponownie została zainaugurowana Slat – monumentalna rzeźba Richarda Serry ważąca prawie 100 ton i wznosząca się na wysokość 11 metrów. Najprawdopodobniej najsilniejszym impulsem, który spowodował ponowną instalację zrealizowanej w 1984 roku przez Richarda Serrę kompozycji Slat było zaproszenie amerykańskiego artysty do wzięcia udziału w MONUMENTA w Grand Palais oraz przyznanie mu Legii Honorowej. Podobnie było zresztą z rzeźbą Clara-Clara. Usunięta lata temu z Ogrodów Tuileries – ponownie została udostępniona publiczności na czas trwania wystawy w wielkiej nef jednego z najpiękniejszych budynków Paryża.
Slat na życzenie Richarda Serry została umieszczona na fragmencie pustej przestrzeni pokrytej trawnikiem przy skrzyżowaniu La Folie (Szaleństwo) u stóp Grande Arche (Wielkiego Łuku). Taki wybór nie może zdziwić nikogo kto zna twórczość Richarda Serry – artysta od lat lubuje się w propozycjach, które mogą spowodować destabilizację nawyków myślowych przeciętnego widza. Sama rzeźba składa się z pięciu stalowych monumentalnych tablic, z których każda waży prawie 20 ton. Kompozycja przypomina gigantyczny domek z kart, z zewnątrz widoczne są jedynie cztery elementy. Widz musi wejść wewnątrz kompozycji aby zauważyć piąty element dzielący wnętrze rzeźby na dwie nieregularne pod-przestrzenie. Aby móc w pełni poznać i zrozumieć koncepcję dzieła – konieczne jest pokonanie wewnętrznej przestrzeni rzeźby. Pozornie bardzo prosta i logiczna w koncepcji kompozycja jest skonstruowana w taki sposób, że niemożliwe jest zobaczenie jej w całości, możliwe jest jedynie oglądanie jej z zewnątrz oraz wewnętrzna penetracja. Jest to najprawdopodobniej jedna z najbardziej poddających w wątpliwość zachodnioeuropejską koncepcję przestrzeni realizacja autorstwa Richarda Serry.

"Slat" została zainagurowana 15 grudnia 2008 roku.

Aucun commentaire: