mardi 8 décembre 2009

Kobiety o kobietach

Dora MAAR, Portret kobiety, około 1935
Courtesy : Robert Mann Gallery, Nowy Jork

Rebecca LEPKOFF, Dziecko na Lower East Side Street, 1948.
Courtesy : Howard Greenberg Gallery, Nowy Jork.

Wynn RICHARDS, Before & After, około 1932.
Courtesy : Howard Greenberg Gallery, Nowy Jork.

Tina MODOTTI, Kobieta z flagą, 1928.
Courtesy : Throckmorton Fine Art, Nowy Jork.


Sarah MOON, Przedostatnia, 2008
Courtesy : Galerie Camera Obscura, Paryż.


Leni RIEFENSTAHL, autoportret, 1944
Courtesy : Serge Plantureux, Paryż
Wystawa zakończyła się 2 miesiące temu, ale z różnych powodów nie miałam czasu umieścić tego materiału wcześniej na blogu.

Pokaz przygotowywany przez dwa lata nosi tytuł « Au Féminin. Women Photographing Women 1849-2009 ». Jego komisarzem jest Jorge Calago, profesor chemii i fizyki z wykształcenia, a krytyk w dziedzinie fotografii z zamiłowania. To właśnie Jorge Calago stworzył pod koniec lat 80. ubiegłego wieku portugalską Narodową Kolekcję Fotografii, by od roku 1990 zaangażować się w pracę w Centrum Fotografii w Porto. Kurator i organizator ponad dwudziestu wystaw specjalistycznych, w dniu dzisiejszym sprawia wrażenie osoby, która doskonale potrafiła przenieść swoje naukowo-badawcze podejście do świata do dziedziny fotografii. Jedną z podstawowych cech jakie wyróżniają wystawę w Centrum Calouste Gulbekian w Paryżu jest jej bardzo analityczne podejście do tematu.

Prezentacja zrezygnowała z chronologicznego podziału, który pozornie naturalny – bardzo często zamienia się w pułapkę bez wyjścia. Komisarz wystawy zaproponował dziesięć tematycznych partii o pozornie banalnych tytułach, takich jak portret, macierzyństwo, praca, czas wolny, moda, akt czy fikcja. Niemniej, biorąc pod uwagę historię kobiet, ich rolę w rozwoju fotografii oraz miejsce jakie w panteonie sławy zgodzili się im przyznać mężczyzni – poszczególne partie ekspozycji są jedynie lustrzanym odbiciem zainteresowań kobiet i ich egzystencji. W sumie udostępniono publiczności 140 odbitek stu artystek. Zazwyczaj pokazano tylko jedną lub dwie fotografie tej samej autorki, wyjątkiem jest Eve Arnold (ur. w 1912 r.). Stało się tak ze względu na unikalną wartość jej obrazów z Marilyn Monroe, wykonanych w 1960 r. w okresie poprzedzającym pojawienie się na ekranach filmu « The Misfits ». Skądinąd to właśnie Eve Arnold była pierwszą kobietą - członkiem agencji Magnum Photos (od 1951 r.).

Wystawa finezyjnie łączy prezentację fotografii nie żyjących już autorek takich jak słynne Meksykanki Tina Modotti (1896-1942) czy Lola Alvarez Bravo (1903-1993) – autorka unikalnego zdjęcia Fridy Khalo na łożu śmierci z 1954 r., nestorek fotografii : Judy Dater (ur. 1941) czy Rebecca Lepkoff (ur. 1916), autorek będących u szczytu sławy : Annie Leibovitz (ur. 1949), Cindy Shermann (ur. 1954) oraz pań dopiero rozpoczynających karierę jak na przykład Rita Barros czy Sarah Moon.

Jest to najprawdopodobniej pierwsza w historii fotografii wystawa w całości poświęcona kobietom. Ogromny krok naprzód biorąc pod uwagę fakt, że zaledwie dwadzieścia lat temu « The Art of Photography 1839-1989 » w Royal Academy w Londynie, wystawa zorganizowana z okazji 150 lat istnienia fotografii zaprezentowała zaledwie cztery kobiety na dziewięćdzięciu siedmiu zaprezentowanych autorów ! Wszystko wskazuje na to, iż powoli wkraczamy w epokę, w której Dora Moor czy Lea Miller będą mogły fukcjonować w historii sztuki i fotografii dzięki uznaniu dla ich osobowości i talentu, a nie tylko ze względu na ich prywatne związki z Picassem czy Man Ray’em.

Au Féminin.
Women Photographing Women
Centre culturel Calouste Gulbenkian
51, avenue d’Iéna
75116 Paris
http://www.gulbenkian-paris.org/
Wystawa otwarta w dniach : 24 czerwca – 29 września 2009.

Aucun commentaire: